top of page

Gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober

  

De rode draad: Een gemeente dicht bij haar inwoners

Anderlecht is een zeer uitgestrekte en diverse gemeente. De realiteit van de ene wijk is niet die van de andere... Daarom wil de lijst PS+Vooruit van decentralisatie en territorialisering de hoeksteen van haar actie maken.

​

De gemeente is opgedeeld in 8 grote wijken die het gehele grondgebied bestrijken: Centrum, Kuregem, Scheut, Broek, Vijvers, Neerpede, Het Rad en BiesteBroek.

​

In elk van deze wijken willen we een nabijheidsantenne creëren, geleid door een manager. Deze manager en zijn onthaalteam zijn verantwoordelijk voor het verzamelen van opmerkingen van de bewoners over hun leefomgeving, met name over overlast. De manager werkt vervolgens een reactie uit met behulp van de teams die tot zijn beschikking staan: de gemeenschapswachten, de politie, de onderhoudsteams... Zijn rol is om het werk van deze interventieteams te coördineren en te sturen, zodat er zo snel en adequaat mogelijk gereageerd kan worden op meldingen van de bewoners.

​

Naast zijn functie als “meldpunt” is de nabijheidsantenne ook de plek waar kwalitatief contact kan worden georganiseerd met verschillende publieke diensten: politie, sociale diensten, juridische hulp... Uiteindelijk willen we ook dat deze antennes het merendeel van de administratieve documenten kunnen verstrekken die de burgers nodig hebben (identiteitskaarten, rijbewijzen, paspoorten, certificaten...).

​

Om meer structureel rekening te houden met de ervaringen van de bewoners, stellen we de oprichting van een Raadgevend Wijkcomité voor, die de manager kan helpen om zijn acties beter te richten.

​

Momenteel zijn er 3 antennes actief in de wijken Centrum, Broek en Kuregem. De locaties van de andere 5 antennes zijn geïdentificeerd en moeten uiterlijk voor het midden van de legislatuur worden geopend.

​

Door het werk van de teams op territoriale basis te organiseren, kennen de agenten hun werkomgeving... en hun collega's beter. Ze zijn dus effectiever.

​

De uitrol van de nabijheidsantennes komt overeen met drie principes die ons dierbaar zijn: de “stad op tien minuten” – waar diensten en voorzieningen beschikbaar zijn zonder al te veel verplaatsingen –, burgerparticipatie en het behoud van een “fysieke” ontvangst voor burgers die dat wensen, met een manager en onthaalagenten die nog steeds de openbare diensten vertegenwoordigen.

Hoofdstuk I: Een gemeente waar het goed leven is

Propreté

Een kwalitatieve leefomgeving is essentieel om prettig te wonen in een gemeente. Vooral openbare ruimtes moeten uitnodigend zijn om het gemeenschapsleven te bevorderen. Voor de lijst PS+Vooruit is de prioriteit dan ook het verbeteren van de leefomgeving en de levensomstandigheden van de inwoners van Anderlecht.


Dit omvat het aanpakken van verschillende kwesties (bestrijding van overlast, verbetering van de netheid, verhoging van het onderhoud en de kwaliteit van openbare ruimtes, waarborging van de veiligheid...). Maar de leefomgeving omvat ook de verbetering van de kwaliteit van woningen en gebouwen in het algemeen.


I    De netheid


De netheid van onze openbare ruimtes blijft een van de belangrijkste uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd. Ondanks een actief beleid met de aanwerving van tientallen extra agenten en de toename van sancties, moeten we erkennen dat de resultaten in sommige wijken onvoldoende zijn. Vooral de bestrijding van sluikstort moet onze volle aandacht krijgen.


Concreet stellen wij voor:

​​

  • Aan elke wijkmanager een technisch verantwoordelijke toe te wijzen die voortdurend de kwaliteit en het onderhoud van de openbare ruimtes controleert (gaten in de weg, beschadigde trottoirs, controle van wegwerkzaamheden, sluikstort, gebrekkige bewegwijzering, graffiti, snoeien van bomen, etc.). Deze verantwoordelijke zal ook de eerste contactpersoon zijn voor alle netheidsproblemen.

  • Elke inwoner via een online platform de mogelijkheid te geven te controleren wanneer hun straat is/geworden schoongemaakt, wanneer de goten zijn/geworden gereinigd en wanneer de openbare vuilnisbakken zijn/geworden geleegd in hun wijk.

  • De kledingcontainers in de openbare ruimtes, die te vaak illegaal worden geleegd, te verwijderen en te vervangen door inzamelpunten in gesloten en gecontroleerde gebouwen, zoals de nabijheidsantennes bijvoorbeeld.

  • De proactieve, preventieve en repressieve maatregelen met betrekking tot overlast in verband met netheid te versterken door middel van een netheidstaks voor sluikstorten en gemeentelijke administratieve sancties (GAS), waarbij deze vormen van overlast prioriteit krijgen.

  • Een pedagogische eenheid op het gebied van netheid op te richten, die bewustmakingsacties zal uitvoeren met wijkcomités, scholen, enz.

  • De installatie van ondergrondse vuilniscontainers in alle nieuwe wijken te vermeerderen.

  • De mini-recyclageparken, die de inzameling van grofvuil in elke wijk vereenvoudigen, te versterken.

  • Actieve ondersteuning van winkels/restaurants/snacks om hen te helpen optimaal bij te dragen aan de inspanningen op het gebied van netheid.

  • Vermeerdering van mobiele camera's om de daders van asociaal gedrag te identificeren en ze te verdubbelen met fysieke schuilplaatsen, met name 's nachts, in samenwerking tussen de schoonmaak- en politiediensten.

  • Informatie aan elke nieuwe inwoner over de regels omtrent netheid, door hen bij inschrijving aan het loket bevolking een welkomstkit te geven.

  • Eigenaren van gemeubileerde woningen stevig herinneren aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en hen vooral wijzen op de noodzaak hun huurders bewust te maken van de netheidsregels.

​

II    De veiligheid en preventie


Het werkgebied van de lokale politie is bijzonder breed. Dit omvat zowel ondersteuning bij grootschalige gerechtelijke onderzoeken als de bestrijding van overlast en asociaal gedrag, naast natuurlijk de organisatie van de "politie-secours". Het zijn uiteraard de overlast en het asociaal gedrag, zoals nachtelijk lawaai, samenscholingen of straatdealers, die in de eerste plaats het welzijn van de bewoners verstoren. De bestrijding van deze fenomenen vereist een versterking van de wijkpolitie die preventief aanwezig is.


Concreet stellen wij voor:

​​

  • De politieorganisatie zodanig te herzien dat er wordt gesteund op:

    • Een centraal commissariaat in de zone dat de ondersteunings- en noodinterventiediensten huisvest ("politie-secours").

    • Een divisiecommissariaat voor de politieteams in Anderlecht.

    • Acht wijkantennes, verdeeld over elke wijk, waar de bevolking de wijkagenten kan ontmoeten.

  • Het huidige centrale commissariaat aan de Demosthenesstraat, dat moeilijk bereikbaar is en niet voldoet aan de voorwaarden voor kwaliteitsvolle ontvangst, te vervangen door een nieuw, modern centraal commissariaat in de buurt van het Zuidstation.

  • Het wijkcommissariaat te creëren in een wijk dicht bij het centrum van de gemeente.

  • Het aantal wijkantennes (momenteel 3) uit te breiden tot alle 8 wijken van Anderlecht.

  • Voor elke wijkantenne een wijkmanager aan te wijzen die de veldprojecten coördineert van zowel de politie, het eerstelijnspreventiepersoneel als de onderhoudsteams van de openbare ruimte. Deze manager zal in elke wijk steunen op de lokale referenten van zowel de politie, preventie als onderhoudsteams.

  • Een wijkraad te creëren voor elk van deze 8 wijken, waarin vrijwilligers uit de wijk, vertegenwoordigers van politieteams en gemeentelijke teams voor de beveiliging en het onderhoud van de wijk samenkomen. Deze raad zal ook de basis leggen voor een echt dialoog tussen burgers en politie.

  • De procedures voor het indienen van klachten bij de politiediensten te vereenvoudigen door slachtoffers de mogelijkheid te bieden afspraken/audities "online" te organiseren als alternatief voor bezoeken aan de commissariaten.

  • Altijd bijzondere aandacht te besteden aan de ontvangst van slachtoffers van huiselijk en seksueel geweld, inclusief kinderen.

  • Een globale strategie op te bouwen voor de strijd tegen straatintimidatie, geïnspireerd door de acties van de politiezone van Luik.

  • Het principe van "overlastpatrouilles" binnen de politiezone algemeen in te voeren, met name 's avonds en 's nachts, en dit politieteam de taak te geven snel op te treden bij meldingen van lawaai, beschadigingen en andere openbare vervuilingen door bewoners.

  • De justitie aan te spreken over het fenomeen van personen die zich niet duurzaam willen integreren in onze samenleving en die, in afwachting van de uitvoering van hun uitwijzingsbevel, ernstige problemen veroorzaken in termen van openbare orde.

  • Onze teams van de gerechtelijke politie van aanvullende middelen te voorzien om, in nauwe samenwerking met de federale gerechtelijke politie, actief deel te nemen aan de bestrijding van diverse criminele netwerken.

  • Onze interventiepolitie te beschermen door hen uit te rusten met geschikt materiaal voor het fenomeen van wapenbezit dat in het hele Belgische en Brusselse grondgebied is vastgesteld.

  • De politie- en administratieve waakzaamheid te versterken ten opzichte van plaatsen die overlast veroorzaken (horecazaken, winkels die de regels niet respecteren...), in navolging van klachten van omwonenden.

  • Het principe van samenwerking met het parket van Brussel algemeen in te voeren voor ons gehele gemeentelijke grondgebied (reeds van kracht in Peterbos en rond het Zuidstation) om een goede opvolging te verzekeren van de gerechtelijke dossiers die door onze politie zijn vastgesteld.

  • Bijzondere operationele aandacht te besteden aan de veiligheids- en overlastkwesties voor grote woningcomplexen (sociale woningen maar ook privécomplexen) die vaak verzamelplaatsen zijn voor diverse trafieken die aanzienlijke overlast voor de bewoners veroorzaken.

  • De inbeslagneming van voertuigen die betrokken zijn bij stedelijke rodéos te systematiseren, een ware plaag voor onze rust.

  • Te investeren in bewakingscamera's (inclusief mobiele) om een diversificatie van de middelen mogelijk te maken die een zo volledig mogelijke waakzaamheid in onze wijken garanderen, terwijl de regels inzake privacybescherming worden nageleefd.

  • De controles te intensiveren in de strijd tegen de verkoop en het gebruik van "lachgas".

  • De middelen van het team van gespecialiseerde politie te versterken in de strijd tegen dierenmishandeling en aantastingen van het natuurlijke erfgoed.

  • Lokale rekrutering van politieagenten te bevorderen door de aanwerving van basisagenten (een rang die toegankelijker is voor onze jongeren) te stimuleren en hen daarna via opleidingen in staat te stellen inspecteur te worden om door te groeien in hun carrière.

  • Op disciplinair vlak streng te zijn ten aanzien van eventuele gedragsproblemen van het personeel (disproportioneel geweld, racisme, stigmatisering...).

  • De missie van de politie te herinneren als beschermer van de openbare vrijheden (inclusief het recht om veilig te protesteren).

  • Het gebruik van persoonlijke camera's voor politieagenten (bodycams) en in voertuigen algemeen in te voeren om objectivering van de interventies te garanderen.

  • Binnen de gemeentelijke administratie een nieuwe directie van de Nabijheid op te richten die alle gemeentelijke agenten bundelt die wettelijke bevoegdheden hebben om de meest impactvolle overlast voor het dagelijks leven van de bewoners te bestraffen (controleurs, beëdigde agenten, gemeenschapswachten...).

  • De opleiding van gemeenschapswachten te ontwikkelen met betrekking tot de sociale en culturele realiteiten van de wijken waar ze worden ingezet, in een universalistische en gemeenschapsopbouwende benadering.

  • De aanwezigheid van gemeenschapswachten in de gemeentelijke parken te vergroten, met name op woensdagmiddag en in het weekend.

  • Breder in de scholen te werken aan de preventie van risico's in verband met het gebruik van verdovende middelen.

  • De partnerschappen tussen de gemeentelijke preventieteams en het gespecialiseerde netwerk van verenigingen die kwetsbare groepen begeleiden te stimuleren.

​

III    De openbare ruimtes


De kwaliteit van de openbare ruimtes verdient bijzondere aandacht. Het is niet alleen een kwestie van welzijn, maar ook van veiligheid. Voor de lijst PS+Vooruit moeten 100% van de openbare ruimtes in Anderlecht van hoge kwaliteit en toegankelijk voor iedereen zijn.
Helaas is het, gezien de omvang van het grondgebied en het aantal straten, trottoirs, pleinen en groene ruimtes, een moeilijk te bereiken doel om al onze infrastructuur op te knappen. Daarom stellen wij voor onze inspanningen voornamelijk te richten op het herstellen van bestaande infrastructuren, met bijzondere aandacht voor de veiligheid van alle gebruikers van de openbare ruimtes.


Concreet stellen wij voor:

​​

  • Het renoveren van 50 km extra trottoirs tijdens de legislatuur, door gebruik te maken van externe bedrijven, het werk van gemeentelijke teams en dat van de Buurtregie (organisatie voor sociaal-professionele integratie).

  • Sneller reageren om kleine reparaties uit te voeren die, als ze niet worden aangepakt, kunnen verergeren.

  • Een uitgebreide campagne opzetten voor het opnieuw schilderen van oversteekplaatsen (en deze waar nodig verbreden) en wegmarkeringen (fietspaden, in- en uitgangen van rotondes...).

  • Beter toezicht houden op de bouwplaatsen van de verschillende betrokken partijen die werken uitvoeren in de openbare ruimte en ervoor zorgen dat alles na hun ingreep correct wordt hersteld.

  • Openbare ruimtes zo ontwerpen dat iedereen zich er thuis en veilig voelt, en deze ruimtes inclusiever maken. De belangen van kinderen, vrouwen, ouderen en mensen met een handicap moeten volledig worden meegenomen in de inrichting van deze ruimtes.

  • De toegankelijkheid garanderen voor mensen met beperkte mobiliteit (ouderen, mensen met een handicap, ouders met kinderwagens, enz.), voetgangers en fietsers in alle nieuwe inrichtingen en renovaties van openbare ruimtes.

  • Het onderhoud van groene ruimtes versterken in samenwerking met de beheerders van de verschillende netwerken.

  • Het planningsschema voor openbare werken op middellange termijn publiceren op de gemeentelijke website en in de krant "Anderlecht Contact", zodat iedereen weet wanneer zijn wijk aan de beurt is.

  • Het beplanten van onze gemeente voortzetten door jaarlijks bloembollen te planten in parken en groene ruimtes en door het plaatsen van bloementorens in onze openbare ruimtes. Er moet ook bijzondere aandacht worden besteed aan de kwalitatieve beplanting van plantenbakken die duurzaam in de openbare ruimte zijn geplaatst.

  • De renovatie van parken voortzetten en nieuwe groene ruimtes aanleggen in de geest van het Park System, dat erop gericht is alle wijkgroene ruimtes met elkaar te verbinden. Vooral door nieuwe kleine groene ruimtes te ontwikkelen in wijken waar deze ontbreken.

  • Veilige speelruimtes voor kinderen en ontspanningsruimtes voor bewoners van alle leeftijden aanbieden.

  • De installatie van collectieve, beveiligde fietsparkings uitbreiden.


IV    De natuur


Anderlecht is een gemeente met zeer contrasterende wijken. In sommige wijken is de natuur alomtegenwoordig en moet deze troef ten koste van alles worden behouden; in andere wijken is er een echt tekort aan groene ruimtes en is een doelgericht beleid nodig om deze te creëren.


Concreet stellen wij voor:

​

  • Wij zijn tegen het zwemvijverproject van Leefmilieu Brussel in de vijvers van Neerpede. Dit project biedt onvoldoende garanties met betrekking tot het beheer van de impact op het milieu, de fauna en flora in termen van bezoekersaantallen, mobiliteit, parkeren, veiligheid... De lijst PS+Vooruit zal zich dus blijven verzetten tegen dit project en op zoek gaan naar alternatieven op andere plaatsen in de gemeente om een faciliteit te ontwikkelen die zwemmen en buitenrecreatie mogelijk maakt.

  • Wij steunen het project voor het park van de Sennette, dat de wijk van de slachthuizen moet verbinden met de Ninoofsepoort en een groene long moet bieden in het hart van Kuregem.

  • Wij willen de nieuwe wijken – vooral langs het kanaal – ontwikkelen volgens het Park System-model dat zijn waarde al heeft bewezen in andere wijken van de gemeente, waarbij woningen en voorzieningen worden geïntegreerd in het hart van royale groene ruimtes.

  • Wij willen de landbouwzone van Neerpede behouden door deze exclusief te wijden aan haar functie met betrekking tot voeding. In het bijzonder zullen projecten met een milieukarakter maar gewijd aan energie (zoals zonnepaneelvelden) worden afgewezen.

  • Wij willen de directe omgeving van het natuurreservaat Vogelenzang beschermen door alle nieuwe bouwprojecten te verhinderen en de zone uitsluitend te wijden aan haar landbouwfunctie.

  • Wij willen de Luizenmolen en zijn omgeving in ere herstellen, onder meer door het gemeentelijke depot te verwijderen en het om te vormen tot een groene zone met een ontvangstruimte voor de molen.

  • Wij willen de verantwoordelijken voor milieuschade zwaar bestraffen, hetzij via een administratieve sanctie, hetzij door schadevergoeding te eisen.

  • Wij willen de biodiversiteit, inclusief de diversiteit van levende soorten, op een transversale manier integreren in alle gemeentelijke projecten (markt- en evenementreglementen, openbare infrastructuren, inrichtingen, evenementen, enz.).

​

V    Het ecosocialisme


De lijst PS+Vooruit wil op een verantwoordelijke manier handelen door milieukwesties en klimaatuitdagingen te integreren in alle gemeentelijke beleidsmaatregelen.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Bomen herplanten in de openbare ruimte met een focus op duurzame inrichting.

  • Ouders bewust maken van het gebruik van collectief of actief vervoer om naar school te gaan; carpoolen, gedeelde mobiliteit aanmoedigen en educatieve initiatieven die dit thema behandelen ondersteunen.

  • Van Anderlecht een energievoorbeeldige gemeente maken door de eigen energieconsumptie verder te verminderen en de burgers te ondersteunen in hun inspanningen door het creëren van een informatie- en bewustmakingspunt over energie en hulp bij het zoeken naar financiële steun voor renovatie.

  • Zorgen dat alle evenementen voldoen aan het beleid van ecologische ambitie door herbruikbare bekers te gebruiken en wegwerpplastic te verbannen.

  • Consumptie van lokale producten aanmoedigen en een circulaire economie strategie promoten in de voedselconsumptie.

  • Paden en wegen onderhouden in een milieuvriendelijke structuur en deze praktijken promoten bij particuliere eigenaren.

  • Groepsaankopen van zonnepanelen, warmtepompen, batterijen initiëren in een microbuurtlogica om het gebruik van goedkope, lokale groene energie te stimuleren. De oprichting van een gemeentelijke coöperatie voorstellen om alle burgers toegang te geven tot elektriciteit tegen voordelige tarieven.

  • Initiatieven van burgers blijven ondersteunen om tuinen, moestuinen, bijenkorven, groene daken te creëren en bomen en bloemen te planten om de wijken te verfraaien.

  • De overgang van het gemeentelijk wagenpark naar elektrisch intensiveren en tegelijkertijd andere vervoermiddelen voor functionele verplaatsingen ontwikkelen (lopen, fietsen, openbaar vervoer...).

  • De luchtkwaliteit in openbare ruimtes controleren, met name rond scholen, met prioriteit voor de dichtst bebouwde gebieden van Anderlecht.

​

VI    De mobiliteit


Het circulatieplan van het Good Move-plan is een mislukking. Algemeen gesproken is het systematische karakter van dit plan, zoals het is uitgevoerd, en het gebrek aan overleg de reden dat dit concept geen toekomst heeft.


Toch moeten het behoud van het residentiële karakter van woonwijken, de ontmoediging van doorgaand verkeer en de verbetering van het openbaar vervoer fundamentele doelstellingen van het mobiliteitsbeleid blijven. Wij willen alle vervoerswijzen (her)verzoenen, wetende dat de inwoners van Anderlecht vaak op dezelfde dag zowel voetganger, gebruiker van het openbaar vervoer, automobilist en/of fietser zijn.


De lijst PS+Vooruit wil veiligere en minder overvolle straten, met duidelijke steun voor het openbaar vervoer en actieve verplaatsingswijzen.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Het openbaar vervoer en de actieve verplaatsingswijzen te promoten.

  • De opening van nieuwe tramlijnen te ondersteunen, met name op de Industrielaan, om de nieuwe wijken te bedienen.

  • De oprichting van een Waterbus te ondersteunen die Anderlecht via het kanaal met het stadscentrum verbindt.

  • Voetgangersverplaatsingen te vergemakkelijken door ongeschikte zones opnieuw in te richten (oversteek van de kanaalbrug, het plein en de Bara-straat, de Steenwegen op Bergen en Ninove, enz.).

  • Veilige fietspaden te ontwikkelen met bijzondere aandacht voor verkeersonderbrekingen.

  • De oevers van het kanaal opwaarderen om er een groene ruimte van te maken waar inwoners kunnen ontspannen en sporten.

  • Waardetoevoegende diensten voor fietsers te promoten door middel van een fietsproductiecoöperatie die werkt volgens een hybride publiek/coöperatief model. Het doel is dat elke inwoner van Anderlecht een fiets heeft, bij voorkeur gemaakt in Anderlecht of Brussel.

  • Toegang tot deelauto's te ontwikkelen.

  • Het gebruik van de CERIA-parking te informeren en te promoten.

  • De bouw van een fiets- en voetgangersbrug en ontspanningsruimte voor het COOP met biomaterialen (met name hout) bij de Regio aan te vragen.

​

VII    Het recht op huisvesting


De huisvestingskwestie baart een groot aantal inwoners van Anderlecht zorgen. Het wordt steeds moeilijker om een fatsoenlijke woning tegen een betaalbare prijs te vinden. Onzorgvuldige verhuurders hebben hun eigendommen overmatig onderverdeeld en verhuren deze aan noodlijdende gezinnen. De vraag naar huisvesting is groot, ongeacht de sociale situatie van de huurders.


Anderlecht heeft het geluk nog grote grondreserves te hebben langs het kanaal, op voormalige industrieterreinen. We moeten hiervan profiteren om meer woningen te bouwen, zodat iedereen waardig kan wonen en zo de druk in te dichtbevolkte wijken kan verminderen. Maar deze bouwprojecten moeten natuurlijk goed worden begeleid.


Concreet stellen wij voor:

​

  • Een mix van woningtypes in de nieuwe wijken te organiseren, zodat iedereen, ongeacht zijn verwachtingen, een betaalbare woning kan vinden die bij hem past:

    • Sociale huurwoningen via nieuwe projecten van de Anderlechtse Haard.

    • Sociale koopwoningen via projecten van het Woningfonds;

    • Middelgrote koopwoningen via projecten van CityDev, met name voor jonge gezinnen die zich in Brussel willen vestigen maar vaak niet de middelen hebben om op de privémarkt te wonen;

    • Middelgrote huurwoningen via gemeentelijke projecten en sociale verhuurkantoren.

  • Proactief de oprichting van burgerwooncoöperaties ondersteunen.

  • Blijven strijden tegen de anarchische onderverdeling van gebouwen en huisjesmelkers door middel van controleoperaties (operaties "Dignity") waarbij sociale diensten, bevolkingsdiensten, stadsplanning en politie betrokken zijn, en door het belasten van overtollige woningen.

  • Een Grondregie oprichten voor het beheer van gemeentelijke woningen, een renovatieplan opstellen – met name met betrekking tot nieuwe energiestandaarden – en het park uitbreiden.

  • De implementatie van innovatieve projecten zoals "tiny houses", alternatieve woningen, multimodale en intergenerationele woningen bevorderen.

  • Het aantal transitwoningen verhogen en de huisvestingscel van het OCMW voldoende middelen geven om mensen in moeilijkheden te begeleiden bij hun zoektocht naar een duurzame woning.

  • Een voldoende aanbod van woningen voor grote gezinnen garanderen.

  • Kwaliteitsvolle studentenkamers garanderen door een "kot-label" in te voeren en de veiligheid en hygiëne van deze woningen beter te controleren.

  • Het aantal begeleide en aangepaste woningen voor alle situaties verhogen.

  • Schenkingen van onroerend goed aan het OCMW aanmoedigen wanneer er geen erfgenamen zijn.

  • Actief de strijd aangaan tegen leegstaande gebouwen (onder andere door inbeslagname waar belasting alleen niet effectief is).

  • Moeilijke uitzettingen uitgesproken door de Vrederechter begeleiden met passende sociale ondersteuning. Op termijn zou het wenselijk zijn om een verbintenis aan te gaan die erop gericht is om van Anderlecht een gemeente te maken die uitzettingen zoveel mogelijk vermijdt.


VIII    De ruimtelijke ordening

​

Anderlecht zoals wij het kennen, is in verschillende opeenvolgende golven ontwikkeld: eerst het historische centrum, daarna de wijk Kuregem tijdens de industriële revolutie, de woonwijken en de grote privé- en sociale woningcomplexen na de Tweede Wereldoorlog. Vandaag de dag is de nieuwe wijk Biestebroek, langs het kanaal, volop in ontwikkeling. Deze ontwikkeling is een kans voor onze gemeente (de betrokken zone bestaat voornamelijk uit stedelijke braakliggende terreinen en sommige gronden zijn sterk vervuild), maar moet goed worden begeleid.


Concreet stellen wij voor:

​

  • Het bijzonder bestemmingsplan Biestebroek goed te keuren om de overheid de nodige instrumenten te geven om zelf de ontwikkelingsmodaliteiten van de wijk te bepalen.

  • Ervoor te zorgen dat in alle nieuwe wijken de collectieve voorzieningen (scholen, crèches, buurtinfrastructuren...) worden gecreëerd voordat de nieuwe bewoners zich vestigen.

  • De nieuwe wijken te ontwikkelen met een sterke "groene ruimtes" functie.

  • Het principe van de functiemix te handhaven door geen monofunctionele wijken te voorzien. De mix van woon-, economische, uitrustings- en recreatiefuncties is de garantie voor levendige en aantrekkelijke wijken.

  • Voor de woonfunctie een mix van woningtypes (publiek/privé/sociaal/middelgroot...) te voorzien, zodat elk huishouden een plek vindt in onze gemeente.

  • Een actief gemeentelijk grondbeleid te voeren dat gericht is op het waarborgen van samenhang in de verstedelijking, sociale mix en het bestrijden van vastgoed speculatie en leegstaande woningen en gebouwen. Om de toegang tot huisvesting, kleinschalige landbouw en de vestiging van ambachtelijke of kleine tot middelgrote bedrijven (TPE of KMO) op het grondgebied van de gemeente te vergemakkelijken, zullen we een gemeenschapsgrond creëren op basis van de eigendommen van de gemeente, gebaseerd op de volgende principes:

  • Gemeenschap: Doel en beheer van deze gemeenschap openstellen voor de gehele betrokken bevolking: oproep tot ideeën, oproep tot en loting van deelnemende beheerders.

  • Onvervreemdbaarheid: Wat gemeenschappelijk is, kan niet worden verkocht. De in gemeenschap gebrachte gronden zullen worden teruggetrokken van de vastgoedmarkt en we zullen naar de beste bestemming voor deze gronden zoeken.

  • Creativiteit: Financiële middelen zijn niet altijd aanwezig, dus zullen we openstaan voor alle mogelijke bijdragen: bijdragen in diensten of materialen, renovatiecontracten, partnerschappen. Deze bijdragen zullen naar behoren worden gecompenseerd, bijvoorbeeld door een gebruiksrecht.

  • Toegankelijkheid: Het beschikbaar stellen van gemeenschappelijke goederen tegen kostprijs, zonder verwijzing naar de "marktprijs".

  • Gemeentelijke instrumenten opzetten om de commerciële diversiteit op het grondgebied van de gemeente te reguleren.

Sécurité et prévention
Espaces publics
Nature
Ecosocialisme
Mobilité
Droit logement
Aménagement térritoire

Hoofdstuk II: Een gemeente die helpt bij het opgroeien

Crèches

Onderwijs is een van de fundamentele uitdagingen voor de samenleving van vandaag en morgen. Crèches, scholen en buitenschoolse activiteiten zijn essentiële plekken voor leren, socialisatie en kennis. Het zijn ook plekken van ontdekking, waar iedereen, ongeacht hun sociale of culturele achtergrond, de nodige kennis kan verwerven om in de samenleving te functioneren en zich als burger te emanciperen.

 

Onze gemeente kent bovendien een bijzonder sterke bevolkingsgroei, wat vereist dat we blijven investeren in de uitbreiding van de infrastructuur.

​

PS+Vooruit wil iedereen de mogelijkheid bieden om vanaf jonge leeftijd kwaliteitsvol onderwijs te genieten.

​

I    De Kinderdagverblijven

​

Ondanks het feit dat de capaciteit van onze kinderdagverblijven is verdubbeld (4 nieuwe kinderdagverblijven- 270 extra plaatsen) tijdens deze legislatuur, is nog lang niet aan alle behoeften voldaan. De opvang van jonge kinderen in een openbare structuur is echter van essentieel belang voor veel gezinnen. Of het nu gaat om hun baan niet in gevaar te brengen... of om zich te kunnen omscholen om werk te vinden!

​

Concreet stellen wij voor:

  • 300 extra plaatsen in het Frans- en Nederlandstalig onderwijs te creëren voor het einde van de volgende legislatuur.

  • In sommige crèches gedifferentieerde openingstijden aan te bieden om aan alle behoeften te voldoen, met name die van gezinnen die op onregelmatige tijden werken.

  • Modellen van "crèches à la carte" te verkennen, naar het voorbeeld van de Actiris Kinderhuizen, om werkzoekenden of mensen in opleiding te ondersteunen.

  • Inclusie van kinderen met specifieke behoeften of een handicap in de gemeentelijke crèches te bevorderen, in samenwerking met de ONE.

  • Bij te dragen aan de ecologische transitie in de crèches door nieuwe praktijken in te voeren, zoals het gebruik van recyclebare of biologisch afbreekbare luiers.

  • Te zorgen voor voldoende en goed begeleid personeel, met goede arbeidsomstandigheden, om het welzijn van de kinderen te allen tijde te garanderen.

​

II    Het onderwijs

​

Met de oprichting van nieuwe scholen in de afgelopen jaren kampt de gemeente gelukkig niet langer met een tekort aan plaatsen in het kleuter- en lager onderwijs. Ouders hebben weer een vrije keuze. Er blijven echter twee grote uitdagingen: het aanbod in het secundair onderwijs vergroten door de opleidingen te diversifiëren en extra plaatsen creëren voor de duizenden nieuwe inwoners die zich uiteindelijk in de wijk BiesteBroek, langs het kanaal, zullen vestigen.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Twee extra scholen te creëren (een Franstalige en een Nederlandstalige) langs het kanaal. De Franstalige school zal worden gemodelleerd naar het nieuwe "gemeenschappelijk curriculum" en de eerste drie jaren van het secundair onderwijs omvatten. In totaal gaat het om 1.250 plaatsen.

  • Het secundair onderwijsaanbod te herstructureren om een aanbod van algemeen, technisch en beroepsonderwijs te hebben zowel in de "Centrum" pool als in de "Biestebroek / Kuregem" pool. Dit aanbod zal worden georganiseerd volgens het model van het Pact voor Excellentie - met aparte gebouwen voor de lagere en hogere graad van het secundair onderwijs - om kinderen niet te vroeg vast te leggen in een specifieke onderwijsrichting.

  • Een Technisch Campus voor Ecologische Transitie (CTTE) op te richten, gebruikmakend van de aanwezigheid van talrijke pedagogische actoren die actief zijn in technische vakken rondom het Albert I-plein (Da Vinci, ISIB, Erasmus Hogeschool...).

  • Het beleid van volledige kosteloosheid van het kleuter- en lager onderwijs in onze scholen te intensiveren en deze kosteloosheid uit te breiden naar de kantines (die biologische en lokale voeding zullen aanbieden) en zoveel mogelijk naar de buitenschoolse opvang (naschoolse opvang).

  • De banden tussen de school en haar omgeving te versterken door promotiecampagnes voor de musea en erfgoedactoren van Anderlecht te organiseren.

  • De banden tussen school en cultuur in al haar dimensies te intensiveren, onder andere door gebruik te maken van de expertise van lokale artiesten en door de culturele en artistieke educatie (PECA) in de scholen te ontwikkelen.

  • De territoriale polen te implementeren om een inclusievere school te ontwikkelen en de scholen (directies en leerkrachten) te ondersteunen in hun projecten die kinderen met een handicap toelaten om in het reguliere onderwijs te worden ingeschreven.

  • De ontvangst en begeleiding van nieuwe leerkrachten te verbeteren en voortgezette opleiding voor onderwijsassistenten te waarborgen om een optimale begeleiding van de kinderen te bieden.

  • Het onderwijs voor volwassenenonderwijs (Promotion sociale) te ondersteunen en de aantrekkelijkheid ervan te vergroten.

  • De schoolantenne te ondersteunen en verder te ontwikkelen, die onmisbare hulp biedt aan gezinnen bij relationele moeilijkheden tussen school, leerling en ouders.

  • Het leren van vreemde talen buiten de schooluren te bevorderen.

  • De oprichting van huiswerkscholen in de scholen of andere structuren te ondersteunen, die onder andere een preventieve rol spelen in de geestelijke gezondheid en het welzijn van kinderen en jongeren.

  • Mechanismen te ontwikkelen om gedragsproblemen vanaf jonge leeftijd (3e kleuterklas) op te sporen, vooral met betrekking tot taal.

  • De begeleiding van het kind in zijn schooltraject te ontwikkelen (Schola ULB, begeleide studies...) en de reflectie op de invoering van innovatieve pedagogische methoden te intensiveren.

  • Gezonde en duurzame voeding in de scholen te bevorderen, met een gevarieerd en evenwichtig aanbod van lokale voeding dat voor alle leerlingen toegankelijk is.

  • Projecten van bewustwording vanaf jonge leeftijd te ondersteunen met betrekking tot het respect voor biodiversiteit, milieu en dierenwelzijn (bezoek aan een educatieve boerderij, moestuinen of compost in de scholen, bewustwording van dierenwelzijn...).

  • Het model van de "Open School" te ontwikkelen door een breed scala aan buitenschoolse activiteiten toegankelijk te maken voor iedereen, zodat jongeren hun vaardigheden kunnen ontwikkelen in de domeinen van hun keuze: sport, kunst, muziek, enz.

  • Het concept van open speelplaatsen op de buurt te ontwikkelen, ervaren als collectieve leer-, ontdekkings- en ontmoetingsplaatsen.

  • Te zorgen voor voldoende en goed begeleid personeel, met goede arbeidsomstandigheden, om de kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van de jongeren te allen tijde te garanderen.

Enseignement

Hoofdstuk III: Een gemeente die beschermt

Aide sociale

De lijst PS+Vooruit heeft de verdediging van solidariteit in haar DNA. We willen concreet de inwoners ondersteunen die het meest hulp nodig hebben. Maar ons doel is ook om specifieke acties te ondernemen zodat huishoudens met een gemiddeld inkomen zich duurzaam in de gemeente kunnen vestigen en zich daar kunnen ontplooien. Dit vereist een uitgebreid sociaal beleid dat rekening houdt met specifieke individuele situaties (vooral voor eenoudergezinnen) en een gezondheidsbeleid dat iedereen in staat stelt om zich effectief en betaalbaar te laten verzorgen.

​

I    De sociale hulp

​

De lijst PS+Vooruit wil degenen beschermen die het het meest nodig hebben, met als doel hun volledige re-integratie in de samenleving en hun welzijn.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Strijden voor een eerlijke federale herfinanciering van de OCMW's, met bijzondere aandacht ervoor dat eventuele federale besluiten (zoals de uitsluiting van werklozen) niet volledig ten laste komen van de lokale autoriteiten. Net als de federaties van OCMW's eisen wij een terugbetaling van 90% van het leefloon door de federale staat.

  • Het uitrollen van "Kiosk", een gedecentraliseerd contactpunt met sociale permanentie in de wijkantennes om non-take-up van rechten te bestrijden. En een partnerschap ontwikkelen met een eerstelijns juridische dienst.

  • Garanderen dat de verschillende attesten die nodig zijn voor het verkrijgen van sociale bescherming tijdig worden afgegeven.

  • Programma's opzetten die ervoor zorgen dat sociale gebruikers hun waardigheid behouden en gemakkelijker weer op de been komen.

  • Zorgen voor een efficiënte en tweetalige ontvangst bij het OCMW, met als doel de wachttijd van burgers en de verwerkingstijd van dossiers te verkorten.

  • Juridische ondersteuning bieden aan maatschappelijk werkers om hen te helpen bij de moeilijkheden die zij ondervinden bij de uitoefening van hun functies.

  • Regelmatig de lokale sociale diensten en instellingen in kaart brengen en het publiek informeren over deze diensten en instellingen (sociale gids), en samenwerken in synergie met de door de Anderlechtse instellingen erkende lokale verenigingen.

  • Inkoopgroepen opzetten (voor energie of andere benodigdheden), hetzij op gemeentelijk initiatief of door het OCMW, via overheidsopdrachten of raamovereenkomsten "publiek/privaat" voor alle inwoners van Anderlecht. En de aanbiedingen die in het kader van deze inkoopgroepen zijn verkregen publiceren op de gemeentelijke websites om bestellingen mogelijk te maken.

  • Bij het OCMW een workshop "Overmatige schuldenlast" opzetten naar het model van de workshop "Energie" en preventieve acties ontwikkelen om deze overmatige schuldenlast te voorkomen.

  • Een eerstelijns juridische dienst opzetten voor problematische gevallen.

  • De administratieve cellen van het OCMW versterken ter ondersteuning van de maatschappelijk werkers, zodat zij kunnen terugkeren naar kwalitatieve sociale hulp en individuele begeleiding.

  • In de wachtruimtes van het OCMW communiceren over de bestaande burgerstructuren die burgers kunnen helpen hun rechten te doen gelden.

  • Onze rechtvaardige solidariteit uitoefenen ten gunste van daklozen en migrantengroepen, terwijl we de snelle uitvoering van een echt plan voor de verdeling van mensen die om hulp vragen tussen de verschillende Brusselse gemeenten en tussen de regio's van het land eisen.

​

II    De gezondheid

​

Onze gemeente heeft het geluk om 3 kwaliteitsvolle ziekenhuizen op haar grondgebied te hebben (HIS – Bracops, Ste Anne en het Erasmusziekenhuis) en tal van medische centra. Toch heeft niet iedereen het geluk om op een eerlijke manier toegang te hebben tot gezondheidszorg. Het verdedigen van een kwalitatief eerstelijnszorgaanbod en bewustwordingsbeleid voor alle doelgroepen zijn absolute prioriteiten van de lijst PS+Vooruit.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Bijzonder aandachtig blijven voor het behoud van een volledig zorgaanbod op ons grondgebied in het kader van de besprekingen over de oprichting van ziekenhuisnetwerken.

  • Het moderniseringsplan van de ziekenhuisinfrastructuur op de Bracops-site van de Iris-Zuid-ziekenhuizen (HIS) ondersteunen.

  • Een netwerk van medische centra (verenigingen of met een sociale doelstelling) opzetten als ontmoetingsplaats tussen deze centra en de gemeentelijke autoriteiten.

  • Acties ter bevordering van de gezondheid ontwikkelen om burgers in staat te stellen de nieuwe gezondheidsuitdagingen het hoofd te bieden en tegelijkertijd sociale ongelijkheden te verminderen.

​

III    Het gehandicaptenbeleid​

​

Publiek beleid moet ongelijkheden corrigeren, vooral wanneer deze een bijzonder grote impact hebben op het dagelijks leven. Personen met een handicap moeten dus worden ondersteund om hen in staat te stellen deel te nemen aan het sociale, culturele en economische leven van onze gemeente.

 

Concreet stellen wij voor:

​

  • De implementatie van meer inclusieve praktijken in alle gemeentelijke beleidsmaatregelen voortzetten en een positieve kijk op handicap bevorderen met informatie- en bewustmakingscampagnes voor het grote publiek.

  • De toegankelijkheid voor slechtzienden van de gemeentelijke website en alle Anderlechtse instellingen verbeteren. In dit kader een partnerschap aangaan met de Brailleliga.

  • Alle openbare gebouwen aanpassen zodat ze toegankelijk zijn voor personen met beperkte mobiliteit.

  • De Adviesraad voor Personen met een Handicap nieuw leven inblazen en ondersteunen, zodat deze advies kan geven over alle vragen met betrekking tot handicap op het grondgebied van de gemeente.

  • De nodige aanpassingen realiseren om personen met beperkte mobiliteit toegang te geven tot alle vrijetijds- en culturele diensten.

  • Sportcheques reserveren voor personen met een handicap.

  • Een platform opzetten voor verenigingen die in Anderlecht actief zijn in de gehandicaptenzorg om hun acties beter te coördineren.

​

IV    Gelijke kansen

​

De lijst PS+Vooruit strijdt voor meer gelijkheid en een samenleving van samenleven. Alle burgers hebben recht op gelijke kansen. We willen samen een verenigde, sterke en solidaire gemeente opbouwen die iedereen in staat stelt een vervuld leven te leiden en zich in de samenleving te realiseren.

​

Concreet stellen wij voor:

 

  • Een communicatiestrategie ontwikkelen om de bevolking bewust te maken van het respect voor mensenrechten en gelijke kansen voor iedereen.

  • Strijden tegen elke vorm van discriminatie of belediging in de openbare ruimte, inclusief straatintimidatie, door middel van Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).

  • De multiculturele rijkdom van de gemeente waarderen door een "Gelijke Kansen" prijs in te stellen voor verenigingen of burgers die zich onderscheiden in het respect voor mensenrechten en gelijke kansen voor iedereen.

  • Het beleid van diversiteit in de publieke functie intensiveren volgens de aanbevelingen van de Brusselse Raad voor de Bestrijding van Racisme en door sociale overlegactoren te betrekken.

  • De bewustwording van niet-Belgische burgers over hun stemrecht bij gemeenteraads- en Europese verkiezingen voortzetten en hun deelname aan het politieke leven van de gemeente vergroten.

Santé
Politique du handicap
Egalité des chances

Hoofdstuk IV: Een gemeente die verbindingen schept

Jeunesse

I    De jeugd

​

De jeugd staat centraal in onze zorgen. De lijst PS+Vooruit wil ervoor zorgen dat elke jongere zijn plaats in de samenleving vindt en een actieve en verantwoordelijke burger wordt. We willen beter inspelen op de behoeften van de jongeren in Anderlecht en ondersteunen in dit kader de terreinverenigingen.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Ontspannings- en studieruimtes aanbieden voor jongeren in alle wijken en de toegang tot openbare infrastructuren voor jeugdgroepen en jeugdbewegingen versterken. In het bijzonder zullen de Cafet's (voormalige sociale restaurants) ook worden opengesteld voor jongeren, zodat zij toegang hebben tot alles wat nodig is om onder goede omstandigheden te studeren (wifi, snacks...).

  • De activiteiten tijdens de vakantiekampen diversifiëren (sportieve, culturele activiteiten begeleid door gekwalificeerd professioneel personeel (ADEPS, erkende animator) tegen een redelijke prijs.

  • Jongerencentra ondersteunen en oprichten met de steun van gemeenschapsinstellingen in de wijken.

  • Een mobiele speelotheek ontwikkelen die door de wijken reist.

  • De inclusie van jongeren met een handicap of specifieke behoeften in de bestaande structuren bevorderen.

  • Erkende jeugdbewegingen ondersteunen waar jongeren een andere visie op "samen doen" kunnen ontwikkelen, wat essentieel is voor de sociale cohesie.

  • Jongeren helpen bij de keuze van hun studies, opleiding en opties gedurende hun hele schoolloopbaan.

  • Steunen op de schepenambten van crèches, onderwijs, jeugd en sociale actie om een echt gezinsbeleid en steun voor ouderschap te ontwikkelen, door ouders te begeleiden met informatie- en luisteracties in hun rol als eerste opvoeder van hun kind. Concreet door regelmatige ontmoetingen te organiseren met professionals waaraan gezinnen worden uitgenodigd (ziekenfondsen, sociale cohesie, vrije tijd, verenigingen...).

​

II    De senioren

​

Senioren willen actieve burgers blijven, gehoord en gerespecteerd worden. Hun deelname aan het sociale, economische en culturele leven van Anderlecht is essentieel. De lijst PS+Vooruit benadrukt het belang van intergenerationele banden en de garantie van autonomie voor ouderen. Ze moeten in staat worden gesteld om deel te nemen aan georganiseerde evenementen en hun veiligheid bij verplaatsingen moet worden gegarandeerd.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • De transformatie van recreatiecentra in intergenerationele centra (Cafet's) voortzetten, waar meerdere activiteiten worden georganiseerd zoals "repair cafés", trainingen in nieuwe technologieën, discussiekringen, enz. En de organisatie van maaltijden herzien om gezonde, duurzame en lokaal geproduceerde voeding te bevorderen.

  • Strijden tegen de digitale kloof: gezien de versnelde digitalisering van diensten, de web-senior trainingen intensiveren maar ook zorgen voor de toegankelijkheid van deze diensten door een fysieke ontvangst van gebruikers te behouden, met name in de wijkantennes.

  • Een informatieboekje "voorbereiden op pensioen" in Anderlecht opstellen met alle activiteiten en hulp in Anderlecht.

  • Senioren zo lang mogelijk laten wonen in de woning van hun keuze, door zorg- en thuiszorgdiensten te ontwikkelen, met name voor woningaanpassing en valpreventie.

  • Intergenerationele woningen creëren om huisvestingsoplossingen te bieden aan jongeren – met name studenten – en een sociaal kader en verbinding te bieden aan senioren.

  • Het sociale vervoer voor mensen optimaliseren, een essentiële dienst voor verplaatsingen.

  • Een "Geheugenproject" opzetten om onze gemeente te laten profiteren van de herinneringen van haar vele inwoners die migraties hebben meegemaakt.

  • Een plan voor trottoiraanpassingen voor senioren opstellen, rekening houdend met de situatie in elke wijk.

  • Senioren de kans blijven geven om hun professionele vaardigheden te waarderen door de intergenerationele banden te versterken die het zelfvertrouwen en het gevoel van nut bevorderen.

  • Een pool van seniorenwoningen ontwikkelen rond de Résidence Van Hellemont, het OCMW en het gebouw van het Foyer anderlechtois, met een aanbod van intergenerationele diensten.

  • De vergaderingen van de adviesraden voor senioren uitbreiden met vertegenwoordigers van jeugdbewegingen om ervaringen te delen.

  • Vrijwilligerswerk van senioren aanmoedigen in scholen, huiswerkscholen en kinderopvangcentra.

​

III    Cultuur en evenementen

​

Cultuur en evenementen in brede zin zijn een bron van emancipatie en vreugde. Toegang tot cultuur is daarom fundamenteel. Daarom is steun voor cultuur voor iedereen en voor culturele instellingen/verenigingen een van onze belangrijkste prioriteiten.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • De culturele rechten van iedereen garanderen door amateurtoneel te bevorderen, een beleid te handhaven dat het recht op toegang tot cultuur bevordert met democratische of voordeligere prijzen (zoals het systeem van Artikel 27), en acties te ondernemen in alle wijken (in culturele centra, maar ook in de openbare ruimte en op scholen) om iedereen in staat te stellen deel te nemen aan de opbouw van een gedeeld burgerschap, een gemeenschappelijke, verenigende en gevarieerde cultuur.

  • Het verwelkomen van feestelijke cultuur en actoren uit de evenementenwereld bevorderen, terwijl zij worden aangemoedigd om rekening te houden met de zorgen van omwonenden over overlast en hen te betrekken in een participatief proces.

  • Intergenerationele projecten uitvoeren in opvangstructuren voor ouderen.

  • De aantrekkelijkheid van bezoeken vergroten door een repertoire van het gemeentelijke culturele aanbod te creëren en thematische gratis bezoeken aan te bieden, zowel voor het grote publiek als voor schoolgroepen, die gemakkelijk te raadplegen zijn en interacties mogelijk maken.

  • De werken van jonge creatievelingen of talenten en van kunstenaars uit academies en kunstscholen in de schijnwerpers zetten.

  • De aanwezigheid van kunst in de openbare ruimte versterken (beelden, installaties, graffiti, enz.), met name door de blinde muren in de gemeente te mobiliseren.

  • De banden tussen kleuterscholen, crèches en cultuur versterken door culturele activiteiten voor de allerkleinsten te programmeren.

  • De ondersteuning van academies versterken door hen op te nemen in de gemeentelijke cultuurprogrammatie.

  • De rol van de twee culturele centra (Escale du Nord en De Rinck) bevestigen bij de uitvoering van een geïntegreerd cultuurbeleid door hen de nodige middelen te geven om hun activiteiten in de verschillende wijken van de gemeente te ontwikkelen.

  • De omgeving van de Place de la Vaillance omvormen tot het "Centrum van de Anderlechtse Culturen" om te profiteren van de geografische nabijheid van talrijke culturele instellingen.

  • De promotie van culturele diversiteit versterken door interculturele ontmoetingen en evenementen rond dialoog tussen culturen te organiseren in de culturele centra en bibliotheken.

  • De ontwikkeling van toeristische activiteiten bevorderen (waardering van het historische hart, creatie van specifieke ontdekkingstochten (Park-art bij de vijvers van Marius Renard), oprichting van een zichtbaar en centraal informatiebureau in samenwerking met Visit-Brussels).

  • Activiteiten met betrekking tot lokale tradities en folklore ondersteunen (Processie van Sint-Guidon, Anderlechtse reuzen) en initiatieven bevorderen om de geschiedenis van de gemeente bekend te maken bij nieuwe bewoners en nieuwe generaties, met name bij de ontvangst van nieuwe Anderlechtenaren.

  • Versterken van de gratis wijkgerichte wandelingen, door het gebruik van online applicaties.

  • Aanbieden van een netwerk voor performance voor artiesten ( muzikanten en andere) in scholen, ouderenresidenties en andere...

  • Ondersteunen van kunstenaarscollectieven door heb lege lokale ter beschikking te stellen  via tijdelijke huurcontracten. In dit kader geven verkiezen w3 collectieve initiatieven boven individuele.

​

IV    Sport

​

De lijst PS+Vooruit ondersteunt "sport voor iedereen". Sportbeleid bevordert de banden tussen inwoners en houdt hen gezond. Daarom moet de toegang tot verschillende sportdisciplines zo breed mogelijk worden aangemoedigd.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Het sportcomplex Java (feestzaal, sportinfrastructuur en boulodroom) promoten, dat prioritair toegankelijk is voor inwoners van Anderlecht.

  • De MIVB vragen om het openbaar vervoer naar de sportzone van Neerpede te herzien om de toegankelijkheid te bevorderen.

  • Het zoeken naar subsidies bevorderen om een echt beleid van renovatie en ontwikkeling van sportpolen zoals: het Verdi-stadion, Vogelenzang of de Jesse Owens-atletiekbaan te hebben.

  • Beleid versterken ter ondersteuning van specifieke doelgroepen (jongeren, ouderen, personen met beperkte mobiliteit, enz.) door een aanbod op maat te ontwikkelen dat rekening houdt met de leeftijd en fysieke conditie van de deelnemers.

  • Een ontspanningshoek inrichten waar men een snack kan nemen bij de Mini-Golf.

  • Sportactiviteiten diversifiëren in de gemeentelijke zalen.

​

V    Economie en werkgelegenheid

​

De lijst PS+Vooruit wil de economische ontwikkeling van de wijken bevorderen door een echte economie voor en door de inwoners van Anderlecht te creëren. Daarnaast is werk een belangrijke factor van emancipatie, helaas heeft niet iedereen gelijke kansen om werk te vinden. Door een vruchtbare economische bodem te bevorderen, vergroten we de kansen van iedereen om een geschikte baan te vinden. Ten slotte is de detailhandel van groot belang voor de gemeente: het creëert ook banen en inkomsten voor de inwoners van Anderlecht en draagt bij aan het creëren van banden tussen bewoners in de wijken.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Meer synergieën te creëren tussen het horecaloket, het loket lokale economie en de stadsplanning om de handelaars en ondernemers beter te ondersteunen bij procedures, administratieve stappen en het verkrijgen van premies of subsidies.

  • Harder te strijden tegen leegstand van commerciële panden, door eigenaren in contact te brengen met ondernemers, ambachtslieden, handelaars, burgercollectieven, wijkverenigingen/comités, kunstenaars, sociale en/of ecologische bewegingen... En, indien nodig, de eigenaar te straffen via de belasting op leegstaande panden bij duidelijke onwil.

  • Te eisen dat in alle stedelijke renovatieprojecten (Stedelijke renovatiecontracten, Duurzame wijkcontracten, enz.) een budgettaire enveloppe wordt gereserveerd voor economische ontwikkelingsprojecten, inclusief de sociale economie.

  • De lokale handel in Anderlecht te promoten, in nauwe samenwerking met de handelarenverenigingen en de vzw Economische Ontwikkeling van Anderlecht, onder andere door reclamecampagnes voor de commerciële kernen op sociale media te organiseren.

  • De aanwezigheid van lokale ambachtslieden en handelaars op de Jaarmarkt en de Kerstmarkt en andere braderieën versterken en waarderen.

  • Alle betaalbare gemeentelijke overheidsopdrachten op de website van de gemeente publiceren zodat lokale KMO's kunnen deelnemen.

  • Van de toerisme- en recreatiesector een echte economische ontwikkelingsas maken die bijdraagt aan de ontwikkeling van de lokale economie en werkgelegenheid.

  • In samenwerking met Hub.Brussels een betere uitwisseling van goede praktijken tussen handelaars organiseren, bijvoorbeeld om het aanbod te diversifiëren en een gevarieerder klantenbestand aan te trekken.

  • Handelaars informeren over het systeem van labelverkrijging (voorbeeldige bedrijven) om hen in staat te stellen meer subsidies of regionale premies te verkrijgen.

  • In samenwerking met de politie en federale diensten strijden tegen overlast veroorzaakt door sommige bedrijven, evenals tegen praktijken die als oneerlijke concurrentie kunnen worden beschouwd: ongeoorloofd gebruik van de openbare ruimte, niet-naleving van netheids- of hygiënevoorschriften, geluidsoverlast...

  • Meer gebruik maken van de lokale munt om de buurtwinkels te ondersteunen.

  • Informatiesessies en begeleiding organiseren in middelbare en hogere scholen, of op andere veel bezochte plaatsen, voor jongeren die de overgang naar de arbeidsmarkt maken.

  • Een actieve rol spelen bij het in contact brengen van laaggeschoolde werkzoekenden en werkgevers (grote bedrijven, KMO's of zelfstandigen) via het concept van "Jobs-days". Grote bedrijven in de gemeente aansporen om een lokale verankering aan te nemen met de werknemers van de gemeente. Deze verankering zal voordelig zijn voor alle partijen.

  • Een platform-relais voor vacatures in de gemeente opzetten (gemeentelijke of privébanen) die alle aanbiedingen kan doorgeven via sociale netwerken en een applicatie.

  • Bedrijven op het grondgebied aanmoedigen om de "Charter van non-discriminatie" te ondertekenen, die gericht is op het bestrijden van stereotypen en discriminatie bij aanwerving. En wervingsmechanismen opzetten die zich richten op werkzoekenden in de gemeente.

  • Een burgerpartnerschap met de bedrijven op het grondgebied ontwikkelen voor de ontwikkeling van studentenbanen, stages in bedrijven, opleiding, begeleiding en tewerkstelling.

  • Lokale KMO's in staat stellen in te schrijven op aanbestedingen voor school- en gemeenschapskantines (gemeentepersoneel) door deze aanbestedingen op te splitsen. De Regio vragen om de geldende wetgeving te wijzigen.

​

VI    Internationale betrekkingen

​

PS+Vooruit is per definitie internationalistisch. Het is daarom belangrijk om internationale solidariteitsinitiatieven te behouden in een context van bewustwording van globaliseringskwesties.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Een verband te leggen tussen het internationale solidariteitsbeleid en de opvang van migranten in Anderlecht.

  • Regelmatig burgerbijeenkomsten te organiseren over internationale vraagstukken en het adviesplatform voor internationale solidariteit te mobiliseren met als taak de bevolking bewust te maken van Noord-Zuidkwesties en de uitdagingen van de globalisering.

  • De samenwerking met steden in het Zuiden voort te zetten.

  • De banden met voormalige inwoners van de gemeente die nu expatriates zijn en interessante projecten ontwikkelen in andere regio's of landen te behouden, met een programma "Anderlechtenaren over de hele wereld".

Seniors
Sport
Culture et événements
Economie et emploi
Relations internationales

Hoofdstuk V: Een efficiënte en moderne gemeente

Administration communale

I    Het gemeentebestuur

​

De evolutie van de administratie heeft helaas geleid tot een verspreiding van de verschillende diensten over het hele grondgebied. In het bijzonder de dienst "Bevolking", waar de meeste inwoners van Anderlecht gebruik van maken, is helemaal gedecentraliseerd en bevindt zich in de buurt van het Zuidstation. Een herziening van het dienstverleningsaanbod is daarom noodzakelijk.

Bovendien is de kwaliteit van de dienstverlening aan de bevolking grotendeels afhankelijk van de expertise en motivatie van de gemeentelijke ambtenaren. Het is daarom belangrijk om hen te behouden en te beschermen in geval van fysieke of verbale agressie, wat helaas steeds vaker voorkomt.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Een buurtantenne te openen in elk van de 8 grote wijken van Anderlecht (zie Inleiding).

  • Het dienstverleningsaanbod in deze buurtantennes uit te breiden door steeds meer documenten te verstrekken, met name die met betrekking tot de bevolking (identiteitskaarten, paspoorten, rijbewijzen...).

  • Voor dossiers die meer expertise vereisen en niet in de antennes kunnen worden afgehandeld, de diensten die momenteel bij het Zuidstation zijn gevestigd, te centraliseren naar een meer centraal punt dat toegankelijk is vanuit alle wijken.

  • Een systeem van contact met de administratie op afspraak te combineren voor burgers die niet te lang willen wachten, met een systeem zonder afspraak voor urgentere gevallen.

  • Het systeem van automatische benoeming te garanderen voor gemeentelijke ambtenaren die tevredenheid tonen in de uitoefening van hun taken.

  • Geleidelijk de laagste rang (E) van de openbare dienst af te schaffen door het organiseren van passende opleidingen.

  • Systematisch klacht in te dienen in geval van agressie (fysiek of verbaal) van een gemeentelijke ambtenaar door een gebruiker.

  • Een fundamentele morele regel naar voren te brengen in de relaties tussen burgers en gemeentelijke diensten: "behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden".

  • Een geharmoniseerde regelgeving voor alle Brusselse openbare diensten te vragen wat betreft het dragen van levensbeschouwelijke tekens. Deze regelgeving moet het evenwicht garanderen tussen het verminderen van de belemmeringen voor diversiteit en de neutraliteit van de dienstverlening aan het publiek. Ze moet ook de totale afwezigheid van politieke of religieuze propaganda binnen de diensten en in de dienstverlening aan het publiek garanderen.

​

II    De transparantie

​

Voor PS+Vooruit is transparantie een essentiële waarde in de politiek. Goed bestuur is ook onze prioriteit.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Volledige en individuele openbaarmaking van de inkomsten uit publieke mandaten of afgeleide publieke mandaten rechtstreeks op de website van de gemeente en op die van de betrokken organisaties (intercommunales, gemeentelijke vzw's, enz.).

  • Vertegenwoordigers van de gemeente in de verschillende intercommunale of paracommunale instellingen verplichten om verslag uit te brengen aan de Gemeenteraad over hun activiteiten binnen deze structuren en de daar genomen beslissingen. De volledige openbaarmaking van deze verslagen op de website van de gemeente garanderen.

  • Volledige openbaarmaking van de beslissingen van de Gemeenteraad (publicatie van verordeningen, interpellaties, schriftelijke vragen, notulen en register van de Gemeenteraad, enz.) op de website van de gemeente garanderen.

  • Mechanismen opzetten binnen de Raad voor Maatschappelijk Actie om openbare debatten te organiseren over het functioneren van de OCMW's, uiteraard met inachtneming van de vertrouwelijkheid van de debatten over de toekenning van individuele sociale bijstand.

  • De live-uitzending op internet van de zittingen van de Gemeenteraad behouden.

​

III    De financiën

​

Door de opeenvolging van crises waarmee de gemeente te kampen had (gezondheid, energie, inflatie...), raakten de financiën in 2022 gevaarlijk in het rood met een tekort van meer dan 10 miljoen euro. Terwijl het normaal en gezond is om schulden aan te gaan voor investeringen, is het niet houdbaar om jarenlang schulden aan te gaan voor de financiering van de werking. Een plan voor het herstel van de lokale financiën heeft snel de situatie verbeterd en bracht in 2023 het evenwicht terug. De basis is dus solide, maar de financiële situatie blijft complex. Toch moeten we de diensten aan de bevolking blijven financieren. We weigeren de terugkeer naar het bezuinigingsbeleid dat de rechterzijde en de hogere machtsniveaus willen.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Het budgettaire beleid blijven voeren met de meest rigoureuze aanpak in het belang van de financiën van de inwoners. Dit houdt in dat de gewone (werkings)budgetten in evenwicht moeten worden gepresenteerd.

  • Desalniettemin blijven investeren in de renovatie van openbare ruimtes en in de creatie en het onderhoud van voorzieningen (scholen, crèches, sportzalen...), indien nodig door middel van leningen.

  • Investeringen bevorderen die de terugkerende kosten verminderen (bijv.: isolatie om energiekosten te verlagen).

  • Als de wet wordt gewijzigd en het mogelijk maakt, de aanvullende opcentiemen op de onroerende voorheffing moduleren, met name sterk verlichten voor eigenaren die slechts één woning bezitten en bewonen.

  • Alle regionale, federale en Europese subsidies activeren om de investeringsuitgaven te financieren.

  • Een burgeraudit van de gemeentelijke schuld voorstellen om de participatie van burgers aan het financiële beheer van de gemeente te bevorderen en publieke steun te krijgen om een rechtvaardige herfinanciering van het OCMW en de politiezone te eisen, die essentiële taken vervullen voor de inwoners van Anderlecht. De volledige openbaarmaking van deze audit op de website van de gemeente garanderen.

  • De verschillende financieringsmogelijkheden voor de gemeentelijke administratie onderzoeken, inclusief het starten of laten uitvoeren van een studie over de mogelijkheid voor de overheid (gemeenten en Brussels Gewest) om een regionale "Staatsbon" of een vergelijkbaar mechanisme (stadslening) op infrarregionale schaal te creëren.

​

IV    Burgerparticipatie

​

De verkiezingen vinden elke 6 jaar plaats, maar het is belangrijk om tijdens de gehele legislatuur naar de inwoners te blijven luisteren. Verschillende mechanismen moeten worden opgezet om hun mening te vragen en hen te laten deelnemen aan de besluitvorming.

​

Concreet stellen wij voor:

​

  • Voor elk van de 8 grote wijken een Adviesraad van Inwoners in te stellen. De leden van deze raad zullen worden geloot uit een lijst van kandidaten. Zij zullen de taak hebben om de manager te begeleiden bij het bepalen van zijn operationele prioriteiten. Deze raad zal met een bepaalde periodiciteit bijeenkomen.

  • Informatiesessies te organiseren over het functioneren van de lokale democratie (Colleges, Gemeenteraden en begrotingsdocumenten) en het functioneren van de gemeentelijke en politiediensten.

  • In een ongekend transparantieoefening een burgerpanel in te stellen om een audit uit te voeren van de functies binnen de gemeentelijke administratie.

  • Elk jaar burgers te eren die hebben bijgedragen aan de uitstraling van de gemeente Anderlecht.

Transparence
Finances
Participation citoyenne
bottom of page